آموزش آی تی و فناوری به زبان ساده

درگاه DVI چیست و چه کاربردی دارد؟

شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۷، ۰۹:۳۵ ب.ظ

درگاه DVI یک درگاه استاندارد جهت اتصال یک منبع  ویدئوای به یک دستگاه پخش کننده نظیر مانیتور یا پروژکتور است. این درگاه به سرعت جایگزین پورت VGA شد. در ادامه با ما باشید تا با این درگاه آشنا شوید.

کلمه DVI به معنای چیست؟

درگاه DVI مخفف کلمه Digital Visual Interface به معنای "رابط دیجیتالی بصری" است. این درگاه در سال ۱۹۹۹ توسط DDWG (مخفف Digital Display Working Group)  طراحی شد و به سرعت جایگزین استاندارد VGA شد.

درگاه DVI چیست؟

این درگاه برای اتصال یک منبع ویدئوای نظیر کارت‌های گرافیک به یک منبع پخش کننده مانند مانیتورها ساخته شده است.

درگاه دی وی آی وظیفه دارد تا سیگنال‌های آنالوگ دریافتی را به سیگنال‌های دیجیتالی تبدیل کند. همچنین میتواند یه عنوان یک درگاه برای تک سیگنال‌های آنالوگ نیز مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معناست که از این پورت می‌توان برای سیگنال‌های دیجیتالی و آنالوگ (به صورت مجزا) استفاده کرد. به همین دلیل دیگر نیازی به وجود یک رابط VGA برای سیگنال‌های آنالوگ نیست.

حداکثر رزولیشن (Resolution) پشتیبانی شده (در حالت دابل لینک) برای درگاه دی وی آی، ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسل (۲۵۶۰*۱۶۰۰ px) است. که پیشرفت قابل ملاحظه‌ ای نسبت به VGA دارد.

درحال حاضر اگرچه درگاه DVI جایگزین درگاه VGA شده و تقریبا رایج ترین درگاه برای ارتباط سیگنال های ویدئوای است، اما درگاه HDMI که یک پورت جدید است، مزیت‌ها و قابلیت‌های زیادی دارد که در مقایسه با DVI فوق العاده است.

DVI Port male-female

یک درگاه DVI. (سمت راست DVI-D DL نری و سمت چپ DVI-I DL مادگی)

درگاه DVI چه کاربردی دارد؟

همان‌طور که گفته شد، وظیفه این درگاه انتقال داده‌های تصویری به صورت دیجیتال از یک منبع ویدئوای به دستگاه‌های پخش کننده تصویر نظیر صفحه‌های نمایش (Monitors)، پروژکتورها (Projectors)، برخی از تلوزیون‌ها و ... است.

DVI Dual link

یک درگاه DVI نوع Dual link

 

انواع درگاه DVI

درگاه DVI انواع مختلفی دارد که طبق نیازهای کاربران طراحی شده اند که عبارت اند از DVI-A ، DVI-D و DVI-I که این درگاه‌ها به جز نوع DVI-A، خود به دو نوع Single Link و Dual Link تقسیم می‌شوند.

در Single link (سینگل لینک - به اختصار SL) تنها یک گروه باس برای ارسال داده وجود دارد و نهایت فرکانس کلاک پیکسل‌ها در آن ۱۶۵ مگاهرتز (MHz) است که تا ۲.۷۵ مگاپیکسل (Megapixel) را در رفرش ریت ۶۰ هرتز ساپورت می‌کند. به عبارت دیگر در نسبت ۱۶:۱۰ در رزولیشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ (۱۲۰۰*۱۹۲۰) پیکسل و در نسبت ۴:۳ در رزولیشن ۱۹۱۵ در ۱۴۳۶ (۱۴۳۶*۱۹۱۵) پیکسل را در کلاک رفرش ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کند.

در Dual link (دابل لینک - به اختصار DL) دو گروه باس برای ارسال داده وجود دارد که نهایت فرکانس کلاک پیکسل‌ها را دوبرابر یعنی ۳۳۰ مگاهرتز کرده و به این ترتیب پهنای باند انتقال داده دو برابر می‌شود که می‌تواند تا حداکثر ۵.۵ مگاپیکسل را در رفرش ریت ۶۰ هرتز ساپورت کند. به عبارت دیگر می‌تواند تا ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ (۱۶۰۰*۲۵۶۰) پیکسل را در رفرش ریت ۶۰ هرتز پشتیبانی کند.

رفرش ریت (Refresh Rate) که واحد آن هرتز (Hz) است، تعداد دفعاتی که یک مانیتور صفحه نمایش اش را در یک ثانیه به صورت کامل تازه یا رفرش می‌کند. به عبارت بهتر، هرچه این نرخ بیشتر باشد، در مانیتور تصاویر روان تری خواهیم دید. برای مثال، زمانی که رفرش ریت ۶۰ Hz است، در هر ثانیه ما ۶۰ تصویر را در مانیتور خواهیم دید. البته به این معنا نیست که ۶۰ تصویر جداگانه را خواهیم دید، چون ممکن است فریم‌ها توسط بازی، فیلم یا برنامه محدود شده باشند. مقدار ۶۰ هرتز و پایین تر معمولاً برای چشم انسان به دلیل این که بین تصاویر وقفه‌هایی قابل مشاهده است، ضرر دارد از طرفی رفرش ریت زیاد (مثلا ۱۲۰ هرتز) نیز می‌تواند کیفیت نهایی که ما آن را درک می‌کنیم را نیز به دلیل روان بودن بیش از حد کاهش دهد.

 

  • نوع DVI-A

حرف آخر این نوع درگاه نشان دهنده کلمه Analog بوده و برای انتقال داده‌های آنالوگ طراحی شده است. مانیتورها و نمایش دهنده‌هایی که اساس کار آن‌ها سیگنال‌های آنالوگ است از این نوع درگاه استفاده می‌کنند. این نوع درگاه برای سازگار سازی با درگاه VGA طراحی شده است یعنی هر دو کانال همگام سازی عمودی و افقی و سه کانال انتقال ویدئو در هر دو این درگاه‌ها (VGA و DVI-A) وجود دارد.

DVI - A

درگاه DVI - A نوع مادگی

  • نوع DVI-D

حرف آخر این نوع درگاه نشان دهنده کلمه Digital بوده و برای انتقال داده‌های دیجیتالی طراحی شده است. مانیتورها و نمایش دهنده‌هایی که اساس کار آن‌ها سیگنال‌های دیجیتالی است از این نوع درگاه استفاده می‌کنند. DVI-D خود به دو نوع Single link و Dual link تقسیم می‌شود.

DVI - D Single Link

درگاه DVI - D نوع مادگی Single link

DVI - D Dual link

درگاه DVI - D نوع مادگی Dual link

  • نوع DVI-I

حرف آخر این نوع درگاه نشان دهنده کلمه Integrated بوده و برای انتقال داده‌های دیجیتالی و آنالوگ به صورت همزمان و بدون تداخل سیگنال‌هایشان طراحی شده است. مانیتورها و نمایش دهنده‌هایی که از از هر دونوع سیگنال‌ها پشتیبانی می‌کنند معمولاً دارای این نوع درگاه هستند. DVI-I خود به دو نوع Single link و Dual link تقسیم می‌شود.

DVI - I Single Link

درگاه DVI - I نوع مادگی Single link

DVI - I dual Link

درگاه DVI - I نوع مادگی Dual link

بنابراین بهترین درگاه DVI نوع DVI-I دابل لینک است.

منبع: بایت گیت

  • دانش آی تی

پورت dvi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی